Chủ Nhật, 14 tháng 9, 2008

HỔN HỢP GLYCOL: ANTI FREEZE, COOLANT , TRANSFERRING HEAT by EHTYLENE GLYCOL

CHẤT TẢI LẠNH: chất lỏng hay chất khí dùng trong các thiết bị lạnh làm chất trung gian, nhận nhiệt từ đối tượng cần làm lạnh để chuyển tải tới môi chất làm lạnh sôi trong bình bốc hơi. CTL được sử dụng trong những trường hợp khó sử dụng trực tiếp dàn bay hơi để làm lạnh sản phẩm; khi môi chất lạnh có tính độc hại và có ảnh hưởng không tốt đến môi trường và sản phẩm bảo quản; khi có nhiều hộ tiêu thụ lạnh hoặc ở xa nơi cung cấp lạnh. Yêu cầu đối với CTL: điểm đông đặc phải thấp, độ nhớt không lớn, nhiệt dung và độ dẫn nhiệt cao, không độc hại, có tính chống nổ, không ăn mòn thiết bị, vv. Thường CTL được dùng dưới dạng dung dịch nước của các muối, vd. natri clorua NaCl (đối với nhiệt độ đến –15 oC); magie clorua MgCl2 (đến –27 oC); canxi clorua CaCl2 (đến –45 oC). Trong các thiết bị nhiệt độ thấp, người ta dùng chất chống đông và freon, vd. dung dịch nước propylene glycol (PG) (đến 47 oC), ethylene glycol ( MEG) (đến 60 oC); freon –30 (đến –90 oC); freon –11 (đến –100 oC). Đối với nhiệt độ trên 0 oC, nước là CTL lí tưởng thường được dùng trong việc điều hoà nhiệt độ không khí. Tuy nhiên, các CTL thuộc họ CFC cloflorocacbon (fucan, vv.) có xu thế bị thay thế bởi các chất khác vì có tác hại tới tầng ozon. http://www.thchemicals.blogspot.com, http://thchemicals.com, http://dungmoi.com

What is Antifreeze?

Merriam-Webster Online defines antifreeze as follows:
Main Entry: an·ti·freezePronunciation: 'an-ti-"frEzFunction: noun: a substance added to a liquid (as the water in an automobile engine) to lower its freezing point
Almost all forms of coolants and heat transfer fluids rely on a glycol antifreeze to lower the freezing point of the solution. Common nomenclature calls the resulting solution antifreeze as well. Technically, though, it is more appropriate to call these solutions engine coolants or heat transfer fluids. There are two varieties of glycol: ethylene glycol and propylene glycol. Both can be used in automotive or heavy-duty engine coolants or glycol-based heat transfer fluids. Modern engines use a mixture of glycol and water for coolant, with corrosion inhibitor chemicals and dyes included with the glycol.
==================================================
How does antifreeze differ from engine coolant ?
Engine coolant is a generic term used to describe fluids that remove heat from an engine. Antifreeze is a more specific term used to describe products used to provide protection against freezing. Many people use these terms interchangeably, as we also do in this FAQ.
============================
I know that antifreeze prevents my engine’s cooling system from freezing in the winter, what else does antifreeze do for my engine’s cooling system?
Antifreeze (engine coolant) performs several functions in addition to providing freeze protection. Antifreeze contains chemicals that inhibit corrosion and scale formation in the engine and radiator. Antifreeze (engine coolant) provides protection against boiling in the summer. At one atmosphere pressure pure water boils at 212 °F (100 °C) but a 50/50 blend of water/ethylene glycol boils at 223 °F (106 °C).
============================
How does the cooling system work?
The cooling system consists of a radiator, water pump, hoses, fan(s), heater, thermostat and engine coolant. The cooling system removes excess heat from the engine block and heads, keeps the engine operating at its most efficient temperature, and gets the engine up to the correct temperature as soon as possible after starting. Ideally, the cooling system keeps the engine running at its most efficient temperature no matter what the operating conditions are.
Environmental issues require cleaner burning engines. Engine manufacturers have raised engine operating temperatures in order to reduce exhaust emissions and improve fuel economy. Today’s engines run on the borderline of overheating, with in-cylinder combustion temperatures around 2,000 °F.
As fuel is burned in the engine, about one-third of the energy in the fuel is converted to kinetic energy for moving the vehicle. Another third goes out the exhaust pipe and the remaining third is removed by the cooling system. If no cooling were provided, metal parts would melt and the pistons would seize. The engine coolant must have indirect contact with the combustion chamber, the cylinder walls, and the valve seats and guides. As the engine coolant circulates through the engine, it picks up heat from the engine. The coolant releases this heat as it passes through the radiator.
View Animation 900kb http://www.thchemicals.blogspot.com, http://thchemicals.com, http://dungmoi.com

==============================================
How much new antifreeze is produced each year?
Worldwide, over 400 million gallons of antifreeze concentrate are sold each year. After the typical 50% dilution with water, this yields about 800 million gallons of engine coolant. Between 25 and 50% of this volume ends up improperly in the environment, and dumping by consumers is a major cause of this pollution. Approximately 90+% of the remainder is mixed with wastewater, treated, then discarded to surface waters.
Since ethylene glycol is a petrochemical product, its price rises along with natural gas and crude oil prices. Governments are imposing more regulations concerning antifreeze management. Consumers are expecting more regarding responsible resource stewardship. These factors mean more antifreeze will be collected for beneficial reuse/recycling. Proper cooling system maintenance and good recycling practices can mitigate the harmful effects of antifreeze on our environment.
==============================================
What is the difference between ethylene glycol and propylene glycol?
Ethylene glycol and propylene glycol are chemically similar. Ethylene glycol has the chemical formula C2H6O2. Propylene has the chemical formula C3H8O2. Ethylene glycol has a slightly higher boiling point than propylene glycol. Ethylene glycol is less expensive to produce and is more widely used. Propylene glycol is less toxic.

******
I have seen propylene glycol based antifreeze sold as an environmentally friendly alternative to ethylene glycol based antifreeze. Is this true?
Both propylene glycol and ethylene glycol have similar biodegradability and will eventually break down into nontoxic byproducts. Neither should be dumped in the environment. Antifreeze picks up heavy metals such as lead during use in the engine. Therefore, both ethylene glycol and propylene glycol antifreezes should be returned to a recycling center to minimize harmful effects on our environment after use. Spills should be cleaned up immediately.
Ethylene glycol is more toxic than propylene glycol. Ingesting a small amount of ethylene glycol is far more dangerous for small children or animals, for example, than ingesting a small amount of propylene glycol. Take appropriate steps to prevent the ingestion of either ethylene or propylene glycol, as well as new or used engine coolants containing these glycols.

*****
Can I add propylene glycol based antifreeze to my existing ethylene glycol based antifreeze?
Ethylene glycol and propylene glycol are chemically very similar and can be mixed without harming the cooling system. Ethylene glycol does have better heat transfer properties than propylene glycol. Adding propylene glycol does not make the ethylene glycol less toxic.

****
Most people I know never bother with their antifreeze maintenance, yet they change their oil regularly. Because most engine coolants last so long, is it OK to neglect the antifreeze?
No, it is never OK to neglect cooling system maintenance. Scale buildup and corrosion in radiators, for example, can cause overheating problems or radiator failure. Changing your antifreeze regularly will keep your engine running smoothly and help prevent breakdowns. The American Automobile Association attributes the most common cause of vehicle roadside breakdowns to cooling system failures.
=========================================
How often do I need to change my antifreeze?
You should always follow the vehicle or engine manufacturer’s recommendations for antifreeze change intervals and cooling system maintenance.
=========================================
Is used antifreeze poisonous?
Yes. New antifreeze and used antifreeze has a sweet taste that small children and animals can find attractive. If ingested, antifreeze affects the central nervous system and can cause death. A couple of states in the US require the addition of a bittering agent to make antifreeze less tasty to children and animals. Every year about 10,000 cats and dogs are victims of accidental poisoning by ingestion of antifreeze.
The symptoms of antifreeze poisoning include vomiting, weakness, and loss of coordination. Contact your local poison control center for first aid information.
Most antifreeze contains ethylene glycol, which is poisonous to both humans and animals when ingested in small amounts.
Some types of antifreeze use less toxic propylene glycol, but it can still cause harm if swallowed.
Always keep antifreeze securely stored to protect yourself and others. Toxic materials such as lead and benzene might be found in automotive cooling systems. These can also be present in used antifreeze.
For more information:
American Association of Poison Control Centers
Animal Poison Control Center

=============================================
Does used antifreeze endanger the environment?
Yes, pure ethylene glycol is toxic to aquatic and land based life forms. Fortunately, it will eventually break down into water and carbon dioxide.
However, used antifreeze contains more than just ethylene/propylene glycols and water. Contaminants found in used antifreeze, such as lead and benzene, can cause serious health and environmental problems. Antifreeze manufacturers also add a variety of chemicals to antifreeze to inhibit rust and corrosion. These chemicals can endanger the environment. Large quantities of glycol can suffocate aquatic life and disrupt sewage treatment processes.

===============================================
What should I do with used antifreeze that I remove from my radiator? Can I just pour it down the drain or the sewer in the street?
Never pour used antifreeze down the drain or in the street. Both ethylene glycol and propylene glycol are toxic. Used antifreeze also picks up heavy metals like lead during use in the engine. These should not be released to the environment. Properly dispose of used antifreeze at an appropriate collection center.

==================================================
How can I protect the environment and myself from used antifreeze?
EET encourages the proper handling and recycling of used antifreeze by offering best management practices to aid both consumers and businesses.

==================================================
Is it true that cooling system problems are the leading cause of engine failures? Can using the right antifreeze help?
Yes, cooling system neglect is the leading cause of premature engine failure. Using the right antifreeze is only part of the solution. Poor water quality and incorrect dilution are root causes for most cooling system problems.

====================================================
How much water should I mix with my antifreeze?
If you mix antifreeze with distilled water at the ratio of one part antifreeze to one part water, you will have freeze protection down to –34°F and boil-over protection up to 265°F (if using 15 PSI pressure cap). Never use concentrated antifreeze in a cooling system without adding water. At least 40% of the mixture should be water.
Refer to freezing points of aqueous glycol solutions for the proper concentration levels of ethylene and propylene glycol.

==================================================
If I buy concentrated antifreeze, can I get the proper water/glycol mixture using tap water?
Using “hard” water out of the tap can cause scaling in the engine. Tap water is purified for drinking by chlorination, which kills germs but can cause corrosion in the engine. Even if you carefully measure the amounts of tap water and antifreeze to get the right blend, using tap water is not a good idea. Tap water also contains dissolved oxygen, calcium, magnesium, and other contaminates besides chlorine and chlorides that can significantly degrade corrosion inhibitor performance.
====================================================
If I buy concentrated antifreeze, how can I insure I get the proper water/glycol mixture for my climatic conditions? Do I need to mix it before I pour it in the radiator?
You cannot tell whether or not you have the proper water/glycol mixture just by looking at the antifreeze. A hydrometer uses floats to measure the specific gravity of the glycol/water mixture and indicate the amount of glycol. A refractometer measures the bending of light by the glycol/water mixture to determine the amount of glycol. Refractometers generally are more accurate than hydrometers. Measuring and mixing the water and antifreeze before adding them to the radiator is good practice. Mixing errors and the harmful effects of using tap water can be eliminated by using a pre-mixed antifreeze formulation like Arctic Blend®. The water used in Arctic Blend® antifreeze is de-ionized and won’t contribute to corrosion or scaling in cooling systems.
=============================================
I live in Florida, what should the percent glycol be in the antifreeze I use? I will make an occasional trip to Cincinnati in the winter.
Antifreeze products do more than just provide freeze protection. They also contain corrosion inhibitors that protect the engine and radiator. Maintain antifreeze concentration at least a 50/50 mix of glycol/water to ensure proper corrosion protection regardless of where the vehicle is operated. A 60/40 glycol/water mix is preferred for colder climates found in northern US and in Canada.
=======================================
What type of water should I use in my radiator?
Water quality is critical. Vehicle manufacturers recommend mixing de-ionized or distilled water with antifreeze. Do not use tap water, which may contain minerals that will corrode your cooling system and/or cause scale buildup. Do not use water softened with salts. The water used in Arctic Blend® antifreeze is de-ionized, which is chemically equivalent to distilled water. It has gone through EET’s multi-step decontamination and desalting processes and won’t contribute to corrosion or scaling in cooling systems.
**************************
How can I tell if I have the right amount of antifreeze (ethylene or propylene glycol) in my engine coolant?
A refractometer is the most accurate way to check the percent of antifreeze in coolant.
**************************
What happens if I use too much antifreeze or water?
Using too much antifreeze or water in your engine coolant can harm your vehicle. Antifreeze concentrations higher than recommended levels can cause problems including corrosion, water pump failure, and increased engine wear. Increasing the concentration of ethylene glycol above 60% actually hurts the engine’s freezing and overheating protection. More is not always better!
Adding too much water to the cooling system lowers the concentration of corrosion inhibitor and antifreeze and results in decreased protection against corrosion and freezing.
*************************
Why do most vehicle and antifreeze manufacturers recommend using pre-diluted ready-to-use antifreeze?
Radiators in today’s vehicles are extremely fragile and lightweight. They contain smaller cooling tubes and more cooling fins than older models so it is easy to clog the radiators with corrosion products if you do not use the right mixture of antifreeze and water.
More than 37% of motorists jeopardize their vehicle’s cooling system by pouring either straight antifreeze or water into their radiator.
Using our premixed Arctic Blend® recycled antifreeze products eliminates the guesswork of mixing antifreeze yourself.
********************************
EET offers only pre-diluted antifreeze. Is using pre-diluted antifreeze better than using concentrated antifreeze and adding water to suit?
Yes, using pre-diluted antifreeze has a number of advantages. Pre-diluted antifreeze ensures maintaining the proper 50/50 blend of antifreeze and water. EET uses deionized water in its pre-diluted Arctic Blend® antifreeze formulas. The deionizing process removes minerals and other chemicals that can cause scaling and corrosion in engines.
******************************
Why should I buy premix antifreeze? I’m just paying for high priced water!!
Engine manufacturers recommend using 50% water to antifreeze by volume. They also recommend that the water should be pure water, such as deionized or distilled water.
People commonly add tap water (which contains minerals, dissolved oxygen and chlorine) to concentrated antifreeze. These chemicals can quickly use up the corrosion inhibitor additives in the antifreeze. Furthermore, more often than not the final engine coolant (antifreeze/water) mix is not within the recommended range, dramatically shortening engine and cooling system life.
Not all water is created equal. Deionized or distilled water contains fewer undesirable chemicals and minerals, which results in optimum coolant life and performance. Deionized water is recommended for shop blending, but prediluted coolant is the best choice (preferred) because it ensures quality, saves time, and eliminates mixing mistakes.
If you’re interested in protecting your vehicle investment, lets examine some facts:
Antifreeze/engine coolant is the most neglected fluid in the vehicle.
Cooling system neglect is cited as the principal reason for premature engine and transmission failure.
Cooling system failure is the most common cause of mechanical breakdown on the road.
A national survey found that 7 out of 10 vehicles contain rust and scale and two thirds of more than 8,000 cooling system repair jobs were performed on an emergency basis.
Just 1/16th of an inch of mineral deposits on 1 inch of cast iron reduces heat dissipation by 40%.
A great deal of work and expense goes into the formulation of quality antifreeze/engine coolant. Reputable companies use high quality glycols, deionized or distilled water, and inhibitors that are certified to be low in contaminants (like chlorides) to blend and make premium quality finished products. Unfortunately, these efforts are wasted when consumers use unsuitable tap water to self-blend the antifreeze.
Calcium and Magnesium – The total concentration of these elements is called water hardness. Calcium and magnesium salts form scale on hot heat exchange surfaces. Scale impedes heat transfer and causes localized hot spots that results in engine overheating and component failure.
Chloride and Chlorine – All municipal water supplies contain chloride and chlorine. Chloride is very corrosive to all cooling system metals, especially aluminum. Chlorine forms additional chlorides in the cooling system.
Sulfate – All municipal water also contains sulfate that contributes to general corrosion and scale formation.
Oxygen – Most people don’t drink deionized water because they do not like its taste. Deionized water doesn't taste good due to the lack of oxygen and certain minerals. Tap water, however, is full of oxygen and other minerals making it suitable for drinking and aquariums. Oxygen contributes to metal corrosion and depletion of inhibitors. Water with low oxygen is preferred for engine coolant.
Mixing mistakes - Cooling system problems can also be caused by improper dilution of the coolant/antifreeze with water. These problems include:
Improper ratio of concentrate to water
Not stirring thoroughly to mix the water and concentrate
Mixing the concentrate and water in a dirty container
Pouring the concentrate and water into the radiator without first mixing them
Header scale - Consequence of using tap water
So if you have used tap water in your antifreeze, you are overdue for cooling system maintenance because deposits likely have been building up. Maybe you already have had the radiator rodded out. Unfortunately, the engine block and heads have the same deposits. A quick acid flush (which can attack copper, aluminum, and brass) will NOT remove what took years and tens of thousands of miles to build up. You are far better off to use pre-diluted Arctic Blend® antifreeze and keep the cooling system clean in the first place.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Are all antifreezes basically the same except for color?
No, antifreezes differ in more than color. Antifreeze is made using ethylene glycol or propylene glycol. Antifreeze producers use a number of different corrosion inhibitor packages (with descriptions such as heavy duty conventional with SCA, low silicate conventional without SCA, OAT, and hybrid OAT). Antifreezes can be the same color but use different inhibitor packages. Each unique antifreeze chemistry formulation performs differently. Arctic Blend® recycled antifreeze is blended exclusively with Fleetguard® corrosion inhibitor technology, and is formulated to meet or exceed all national and international testing standards for antifreeze. The vast majority of recycled antifreeze in the USA does not meet these standards.
=================================================
Can I top off my radiator filled with green antifreeze with antifreeze of a different color?
Color does not necessarily indicate what kind of corrosion inhibitor is contained in antifreeze. You have to read the label. Mixing different types of antifreezes can reduce their corrosion protection and can actually lead to corrosion problems. Engine manufacturers recommend a 10% limit on mixing coolant types. If you need to add more than 10%, it is recommended that you flush your radiator system and replace the antifreeze.
======================================================
What do all the different colors of antifreeze mean and what should I be using?
In the past, most antifreezes were green. Now, manufacturers use a variety of colors in their antifreeze product lines. Green generally, but not necessarily, indicates an automotive or light duty formulation. Orange antifreeze generally means extended-life type of antifreeze. It is ethylene glycol-based like most green antifreezes but contains different corrosion inhibitors.
The various manufacturers use colors to identify their products in a bit of marketing gamesmanship; however, there are no hard rules governing the use of these colors. Equipment manufacturers and consumers should have an ability to identify their approved fluid. In addition, color has been used in antifreezes as a safety measure to discourage accidental ingestion.
Since the mid-1990’s, the proliferation of coolant colors has caused considerable confusion. All engine coolants use a glycol base but include different performance additives that inhibit (control) scale/ corrosion. Believe it or not, all of these coolants are clear, water white before dye is added.
The traditional green coolant is based on inorganic additives and is called inorganic additive technology (IAT). It is a tried and proven chemistry that provides a fast acting protective film. The additives deplete, though, and need to be replenished every couple of years.
Fully formulated engine coolants were developed in response to user demands for a simpler, universal, longer life coolant technology. Heavy-duty operators had to use low silicate automotive coolant formulations (high silicate automotive antifreezes could cause “green goo” in diesel engines) that required a separate SCA additive. This often resulted in mixing errors when the SCA was added at initial fill or when topping-off. Unlike automotive antifreeze, fully formulated coolants are pre-charged with SCA’s and contain all of the ingredients necessary to protect diesel, gasoline, and gaseous fuel engines. Pink has become recognized as the color for fully formulated coolant, although they are also commercially available in green (as required by government agencies). These products meet performance requirements for major automotive specifications, allowing mixed-fleet operators to stock one antifreeze formula for all of their vehicles.
A new type of antifreeze, referred to as extended or long life, has emerged. Its unique chemistry differs significantly from that used in traditional antifreezes. Referred to as organic acid technology (OAT), this new chemistry uses organic acids to protect cooling system metals. Extended life antifreezes have been colored red or orange depending on the supplier; however, more colors may be used in the future. While these fluids do not deplete during service, they also do not protect as quickly as IAT coolants. These differences require a significant change in procedures used to maintain the cooling system.
General Motors® has been using this technology (DEX-COOL®) in their cars and trucks since 1996. They use an orange dye for DEX-COOL® product. A Ford Motor Company® study concluded that OAT coolants “do not offer any significant advantages for the consumer…” and “…current coolant corrosion protection can be extended far beyond previous expectations”. Cummins Engine Company announced in a memo dated July 16,1999, that OAT coolants are not compatible with their engines. Cummins is reporting that these long life antifreezes cause degradation of silicone seals in their engines after 80,000 to 100,000 miles of service. Cummins, therefore, is not recommending the use of OAT coolants in their engines.
Hybrid organic acid technology (HOAT) uses both inorganic and organic acid additives for long life protection. The objective with HOAT is to provide excellent all around protection and extended drain intervals. HOAT coolants generally can replace or are compatible with green IAT in older vehicles. Chrysler used conventional green IAT coolant until 2001, when they adopted G-05®, a hybrid coolant. Ford followed suit in 2002, dropping the green IAT for G-05® factory fill and extending the drain interval. Variations of HOAT coolants have been around for more than 50 years.
=====================================
What is long or extended life antifreeze?
“Long life” or “extended life” antifreeze generally means antifreezes that contain organic acid inhibitors (OAT). Partial organic acid or “Hybrid” technology was developed due to seal and system component incompatibility with early OAT products. These products are available from several manufacturers under various brand names, but in general all carry the long/extended service life description.
==========================================
I have heard of OAT antifreeze. Is that made from grain?
OAT stands for Organic Acid Technology. OAT antifreeze is not made from grain. Some organic acids can be used as corrosion inhibitors instead of the traditional inorganic inhibitors, like nitrites and silicates. OAT antifreeze should only be used in newer vehicles designed for its use. Organic acids actually attack the lead solder used in the radiators of older model vehicles.
=======================================
What are the disadvantages of OAT antifreeze?
Higher cost, possible incompatibility with other antifreeze types and older cooling systems, and limited availability.
========================================
What is a “hybrid” technology as related to antifreeze?
“Hybrid” antifreezes contain inorganic and organic corrosion inhibitors. Inorganic inhibitors like nitrite and silicate were used for years in antifreeze. They provide excellent corrosion protection but deplete rapidly. The past ten years have seen the introduction of OAT antifreezes that rely on organic acids for corrosion protection with extended life. Hybrid antifreezes combine inorganic inhibitors with organic acids to get the best features of both.
====================================================
What is the difference between “light duty” antifreeze and “heavy duty” antifreeze?
“Light duty” antifreeze is intended primarily for gasoline-engine passenger car applications. “Heavy duty” antifreeze is intended for diesel engines in both on- and off-highway applications. Diesel engines in heavy-duty truck and construction equipment have more severe corrosion prevention requirements than gasoline-engines in passenger cars and therefore require more corrosion inhibitors. Using “light duty” antifreeze in an over-the-road tractor will cause cooling system problems unless an SCA in proper amount is added to the antifreeze.
================================================
What coolants can be mixed?
Although extended life antifreeze is compatible with traditional formulas, it is recommended by extended life antifreeze manufacturers and suppliers that the two types not be mixed. Mixing the two types negates any extended life characteristics.
SeeReference chart
==================
I am a mechanic and am bewildered with the variety of antifreezes on the market. Is there a reference chart that summarizes what antifreeze is right for the vehicles we see in the USA?
Yes, EET has developed a table that can guide the mechanic or do-it-yourselfer with antifreeze compatibility questions, see Reference chart
===================================================
Can I use Arctic Blend® Universal antifreeze in my diesel truck?
Arctic Blend® Universal may be used for heavy duty diesel engine applications when combined with Supplemental Coolant Additives (SCA’s), such as Fleetguard® DCA-2. Arctic Blend® Universal is a premium quality, ethylene glycol base, low silicate product for use in automobile and heavy-duty applications. Consult the engine manufacturer’s recommendations for more details.
============================================
Can I use heavy-duty antifreeze for trucks in my car?
You should follow the recommendations of your vehicle’s manufacturer regarding the type of antifreeze to use. Passenger cars and heavy-duty trucks may require different inhibitor packages.
==============================================
What is an SCA? When should I use an SCA? Does EET sell SCA’s?
SCA stands for Supplemental Coolant Additive. Some of the corrosion inhibitors in conventional antifreezes deplete more quickly than others. Adding SCA’s can maintain the proper concentration of these inhibitors between antifreeze changes. SCA’s can boost the inhibitor concentrations of light duty antifreezes. Always follow the engine manufacturer’s recommendations regarding the use of SCA’s since some extended life antifreezes do not require SCA’s. EET does not sell SCA products.
==================================================
What are the nationally recognized standards or specifications for antifreezes?
ASTM D-3306
John Deere 8650-5
EMD M.I. 1748E
ASTM D-4985
MACK
Ford New Holland 9-86
ASTM D-6210
Navistar
Freightliner 48-22880
Case Corp. MS1710
PACCAR
GM 1825
Caterpillar
SAE 1941
GM 1899
Cummins S/B 3666132
Thermo-King
Volvo GM
Detroit Diesel 7SE298
TMC RP 329
Waukesha 4-1974D
=====================================================
What are the nationally recognized standards or specifications for recycled antifreeze?
ASTM has issued a standard under the fixed designation D-6471 for recycled pre-diluted engine coolant for automobile and light duty service.
==================================================
The US government buys antifreeze to a CID specification. Does the US government buy one type of antifreeze for all different types of vehicles?
US government specification CID-A-A-52624 covers requirements for ethylene glycol and propylene glycol antifreeze and allows three different concentrations: 100%, 60%, and 50%. CID-A-A-52624 requires the antifreeze “to be suitable for use in all administrative vehicles, construction and material handling vehicles and equipment, and military ground combat and tactical vehicles and equipment.” The US government encourages the use of recycled antifreeze.
=================================================
EET’s Arctic Blend® antifreezes are recycled. Are they chemically identical to antifreezes made with virgin materials?
EET uses a patented and patents pending process involving a number of electro-physiochemical operations to remove harmful contaminants from used antifreeze. The contaminant levels in the resulting recycled antifreeze products are as good as and often lower than products made from virgin ethylene glycol.
===================================================
How does EET ensure the quality of recycled Arctic Blend® antifreezes?
EET has its own on-site quality assurance laboratory equipped with a variety of scientific instruments and equipment. EET performs several tests on incoming used antifreeze to verify that it is suitable for recycling. EET also analyzes its finished recycled antifreeze products to ensure that harmful contaminants have been removed and each batch is properly formulated. EET provides a Certificate of Analysis, demonstrating compliance with established antifreeze standards and specifications, with each batch of antifreeze EET blends. EET retains an archive sample from each batch of antifreeze as well.
EET blends each batch of Arctic Blend® antifreeze exclusively with Fleetguard® tried and tested corrosion inhibitor packages, ensuring optimum performance of Arctic Blend® antifreeze in your cooling system.
===============================================
If I replace antifreeze in my automobile with Arctic Blend® Universal antifreeze (my automobile is under manufacturer warranty), will it void my warranty with regards to the cooling system?
As long as the Arctic Blend® formula type is compatible with and equal to the chemistry used in your vehicle, it will not void the warranty. Refer to the Reference chart link to establish the compatibility of Arctic Blend® antifreeze with your cooling system.
Under the Magnuson-Moss Warranty Act (15 U.S.C. 2302) and general guidelines of the Federal Trade Commission, an original equipment manufacturer (OEM) may not make its vehicle warranty conditional on the use of any specific brand of motor oil, oil filter, antifreeze, or any other component unless the manufacturer provides it to the customer free of charge during the warranty period. If an OEM requires a customer to use its motor oil, oil filters, or antifreeze, the customer should demand the products free of charge. If the demand is refused, the customer should ask for a copy of the warrantor’s approved FTC waiver.
============================================
What is the shelf life of Arctic Blend® Antifreeze/Coolant?
In its original sealed container, Arctic Blend® Antifreeze/Coolant has a shelf life of at least 5 years.
==============================================
Coolant seems to disappear from my system. Where does it go?
Coolant can seem to “disappear” from the system for a variety of reasons icluding the lack of a coolant recovery system, evaporation, hose and clamp leakage or seepage, water pump and/or thermostat issues, cracked cylinder heads or engine blocks, head gasket problems, and leaking radiators, heater cores or oil coolers.
===================================
Why does my coolant foam?
Foam in coolant can result from trapped air in the system, a leak on the suction side of the water pump, an improperly functioning water pump, low or no coolant in the coolant recovery tank, or the lack of a coolant recovery system.
Foaming may also be caused by a lack of anti-foaming agents in the antifreeze. Arctic Blend® antifreeze products include an antifoam chemical in every formula, and each batch is tested before leaving EET’s facility to ensure the ASTM standard for foaming is satisfied.
What is upcycling?
Upcycling is a relatively new term describing the preferred way for recycling materials. When the product(s) of recycling are as good or better quality than the original product, it is considered an upcycled product. EET’s Arctic Blend® recycled antifreeze products are aptly referred to as upcycled, as they meet, and often beat, the internationally recognized standards for antifreeze made from virgin materials.
Each batch of Arctic Blend® antifreeze is tested for conformance to specifications. The results of these tests are documented in a Certificate of Compliance and provided with each shipment. In addition, EET’s antifreeze recycling systems, when operated according to procedure, are designed to produce upcycled antifreeze products.
========================================
What is downcycling?

Downcycling means recycling where the recycled product loses quality characteristics. Most antifreeze recyclers in the USA utilize processes that result in a product of lesser quality than antifreeze products made from virgin antifreeze. These downcycled antifreeze products are typically low-priced, as the recyclers processing steps are minimal and low cost. While these downcycled antifreeze products often look good (removal of suspended solids and the addition of dye can make the product appear like new), the chemistry is often not in conformance with recognized standards nor OEM requirements.
Another example of downcycling is recycling paper. Often, the color and texture of recycled paper is not as good as paper made from wood pulp, even though it is usually more expensive.

http://www.sapacovn.com/
http://www.thchemicals.blogspot.com/

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét

Thanks
THC
Call me: +84909-919-331
Email: thchemicals@gmail.com

Chia sẻ với bạn bè

CALL ME 0909.919.331 ; 0907.919.331 ! Hãy để lại thông tin và Email của bạn.

Tìm kiếm những "TỪ" mà bạn mong muốn từ Blog này

LIST OF CHEMICALS - Danh mục hóa chất

Người theo dõi - Follow me hereby:

DUNG MOI NGANH SON, MUC IN

DUNG MOI NGANH SON, MUC IN
SOLVENTs 0909919331

(VnMedia) - Hóa chất và các sản phẩm phục vụ đời sống - Một cách nhìn khác



Chúng ta thường nghĩ rằng hoá chất rất độc hại và không nên sử dụng hoặc tiếp xúc với hoá chất. Thế nhưng, cũng cần biết rằng hoá chất cực kỳ hữu dụng và có thể nói, trong thời đại ngày nay, con người không thể sống mà không sử dụng hoá chất và các sản phẩm từ hoá chất. Bài viết này hy vọng sẽ giúp cho người đọc hiểu biết thêm cũng như có một cái nhìn khách quan hơn về hoá chất và cách sử dụng chúng.



Hoá chất có an toàn hay không?

Mọi người thường hiểu “hoá chất” là những sản phẩm làm ra từ các ngành công nghiệp. Thật ra, tất cả đều là “hoá chất”, từ cây cỏ, động vật, đến nước, không khí, muối, tiêu, xăng dầu, nhựa, các sinh tố, thuốc men, các sản phẩm chăm sóc cá nhân và nhà cửa, nước hoa, kim loại, sơn…Do đó, dù từ thiên nhiên hoặc tổng hợp từ công nghiệp, tất cả đều là “hoá chất” và phải tuân thủ các luật lệ về hoá chất.

Đối với hoá chất, thay vì hiểu “an toàn” hay “không an toàn”, nên có khái niệm “nguy cơ”, nghĩa là khả năng xảy ra nguy hiểm hay độc hại trong từng trường hợp cụ thể. Một số các hoá chất có khả năng gây nguy cơ cao ở cả các điều kiện thông thường, hoặc ở những nồng độ rất nhỏ cũng có thể gây hại, sẽ được cân nhắc trong danh sách “hoá chấtcấm sử dụng”., hoặc chỉ được sử dụng ở dưới nồng độ cho phép nào đó. Mỗi nước, kể cả Việt nam, đều có danh sách này và các doanh nghiệp phải triệt để tuân thủ. May mắn cho chúng ta là các hoá chất đó không nhiều. Đa số các hoá chất khác chỉ có hại nếu vượt qua một nồng độ nào đó, hoặc trong một số điều kiện nào đó. Các cơ quan chức năng với các nhà khoa học đã và đang nghiên cứu và ban hành những luật lệ để kiểm soát hoá chất và sử dụng chúng mà không bị nguy hiểm, độc hại cho sức khoẻ.

Nguy cơ và lợi ích

Do đó, không nên máy móc cho rằng hoá chất là có hại và không nên sử dụng chúng. Thí dụ, ai cũng biết xăng dầu có hại cho sức khoẻ (nếu sử dụng không đúng cách) nhưng lợi ích từ xăng dầu thì không ai có thể phủ nhận, và xăng dầu được sử dụng trong rất nhiều lãnh vực. Thuốc men cũng vậy, ngoài ra còn vô vàn các sản phẩm khác được phát minh ra để phục vụ đời sống, làm cho cuộc sống thoải mái, tốt đẹp hơn. Nước hoa, hoặc hương thơm của các sản phẩm mỹ phẩm, ngay cả các sản phẩm tẩy rửa, chăm sóc nhà cửa…đều tạo nên vẻ đẹp cho cuộc sống, làm nhẹ đi sự nặng nhọc trong các công việc hàng ngày, không nên vì một số những lo ngại hoặc cảnh báo không căn cứ mà không sử dụng.

Gần đây, có một số thông tin nói về hoá chất được sử dụng trong nước xả làm mềm vải khiến người tiêu dùng hoang mang, lo lắng, thậm chí một số ngưng sử dụng sản phẩm này. Như vậy, người tiêu dùng đã từ chối những lợi ích rõ rệt mà nước xả làm mềm vải mang lại như làm quần áo mềm mại, hương thơm dễ chịu, chống tĩnh điện, giúp dễ ủi quần áo… khiến chúng ta thoải mái hàng ngày chỉ vì những thông tin không đầy đủ. Chưa kể là, những thông tin này còn gây cho người tiêu dùng nỗi lo ngại về sử dụng hoá chất, hương liệu nói chung trong rất nhiều các sản phẩm hoá mỹ phẩm an toàn được phép lưu hành mà chúng ta đã và đang sử dụng trong đời sống hàng ngày.

Lời khuyên cho người tiêu dùng

Về góc độ người tiêu dùng, điều quan trọng là phải lựa chọn đúng đắn các sản phẩm để sử dụng, và sử dụng đúng như cách thức đã được chỉ dẫn.

Nên chọn các sản phẩm từ các nhà sản xuất lớn, có uy tín, các tập đoàn toàn cầu, vì các nhà sản xuất này có đủ điều kiện vật chất, cũng như đội ngũ các chuyên gia để nghiên cứu, thiết lập nên công thức của sản phẩm, và đánh giá công thức này vừa tính năng công dụng, vừa độ an toàn khi sử dụng. Ngoài ra, khi đưa vào sản xuất, cũng được theo dõi, kiểm soát chặt chẽ từ khâu nhập nguyên liệu tốt, qui trình sản xuất đúng tiêu chuẩn và kiểm tra chất lượng cho đến khâu phân phối sản phẩm. Để bảo vệ uy tín của mình, các nhà sản xuất lớn thường tuân thủ nghiêm chỉnh các luật lệ đã được đề ra, cũng như có thông tin rõ ràng, có bộ phận tư vấn, chăm sóc khách hàng và có trách nhiệm cao đối với sản phẩm của mình. Sản phẩm cũng được đăng ký chất lượng và kiểm soát bởi các cơ quan chức năng.

Tiến sỹ Hoá Học Phạm Thành Quân

Phó Trưởng Khoa Hóa trường Đại Học Bách Khoa Tp.Hồ Chí Minh

PROPYLENE GLYCOL and ETHYLENE GLYCOL ( PG và MEG)

1/What is the difference between ethylene glycol and propylene glycol?
Ethylene glycol and propylene glycol are chemically similar. Ethylene glycol has the chemical formula C2H6O2. Propylene has the chemical formula C3H8O2. Ethylene glycol has a slightly higher boiling point than propylene glycol. Ethylene glycol is less expensive to produce and is more widely used. Propylene glycol is less toxic.

2/Can I add propylene glycol based antifreeze to my existing ethylene glycol based antifreeze?
Ethylene glycol and propylene glycol are chemically very similar and can be mixed without harming the cooling system. Ethylene glycol does have better heat transfer properties than propylene glycol. Adding propylene glycol does not make the ethylene glycol less toxic.

3/How does antifreeze differ from engine coolant?
Engine coolant is a generic term used to describe fluids that remove heat from an engine. Antifreeze is a more specific term used to describe products used to provide protection against freezing. Many people use these terms interchangeably, as we also do in this FAQ.

4/Can I add propylene glycol based antifreeze to my existing ethylene glycol based antifreeze?
Ethylene glycol and propylene glycol are chemically very similar and can be mixed without harming the cooling system. Ethylene glycol does have better heat transfer properties than propylene glycol. Adding propylene glycol does not make the ethylene glycol less toxic.

5/Is it true that cooling system problems are the leading cause of engine failures? Can using the right antifreeze help?
Yes, cooling system neglect is the leading cause of premature engine failure. Using the right antifreeze is only part of the solution. Poor water quality and incorrect dilution are root causes for most cooling system problems.

6/How often do I need to change my antifreeze?
You should always follow the vehicle or engine manufacturer's recommendations for antifreeze change intervals and cooling system maintenance.
http://www.thchemicals.blogspot.com/
T.H.C - Tran hung Cuong - 0909-919-331

PRINTING PROCESS


Đại cương về công nghệ in

In ấn là quá trình tạo ra chữ và tranh ảnh trên các chất liệu nền như giấy, bìa các tông, ni lông bằng một chất liệu khác gọi là mực in. In ấn thường được thực hiện với số lượng lớn ở quy mô công nghiệp và là một phần quan trọng trong xuất bản. Trong bài viết này Sapacovn.com sẽ giới thiệu đến quý độc giả một số khái niệm cơ bản về kỹ thuật in.

1. In typo:
Đây là phương pháp in.. đầu tiên và cổ xưa nhất, được phát minh bởi người Trung Quốc nhưng người Đức (Johan Gutenberg) mới là người được công nhận là ông tổ ngành in. Và nước ứng dụng đại trà thành công in typo nhất cho đến ngày hôm nay là Việt Nam với công nghệ in trên ... tường hay còn gọi là công nghệ in "KHOAN CẮT BÊ TÔNG" nổi tiếng.Về nguyên lý, in typo là phương pháp in cao, tức là trên khuôn in typo, các phần tử in (hình ảnh, chữ viết) nằm cao hơn các phần không in. Khi in, chúng ta chà mực qua bề mặt khuôn in, các phần tử in nằm cao hơn nên sẽ nhận mực và sau đó khi ép in, mực sẽ truyền qua bề mặt giấy in tạo thành hình ảnh, chữ cần in. Một ví dụ gần gũi đó là con dấu (mộc), trên con dấu hình ảnh được khắc nổi cao hơn phần xung quanh, khi đóng dấu ta sẽ ấn nó vào tămbông để lấy mực, sau đó đóng "kịch" một phát thế là xong. Khuôn in typo cũng được khắc nổi lên như con dấu, tuy nhiên nó được chế tạo từ kim lọai (hợp kim chì) bằng quá trình ăn mòn axít, các chữ viết thì được đúc thành các con chữ riêng lẻ, sau đó sẽ được sắp lại bằng tay thành từng bộ khuôn của từng trang sách (cho nên mới gọi là công đọan sắp chữ).Phương pháp in typo sắp chữ hiện nay không còn được sử dụng do sản lượng thấp, lạc hậu và độc hại (chữ in được đúc từ hợp kim chì là một kim lọai độc hại). Một số ứng dụng khác của in typo như in số nhảy, ép chìm nổi, ép nhũ bạc, vàng... vẫn còn được sử dụng. Máy in typo ở Việt Nam được cải tiến thành máy bế đặt tay ứng dụng rất hiệu quả.

2. In flexo:
In flexo bắt nguồn từ chữ flexible, nghĩa là mềm dẻo. Khuôn in flexo cũng thuộc dạng khuôn in cao như in typo, tuy nhiên nó được chế tạo từ chất dẻo (cao su hoặc nhự phoyopolymer) bằng quá trình phơi quang hóa. Phương pháp in này được sử dụng rộng rãi để in các lọai nhãn decal, bao bì hoặc thùng carton.

3. In ống đồng:
In ống đồng về nguyên lý nó là phương pháp in lõm, tức là trên khuôn in, hình ảnh hay chữ viết (gọi là phần tử in) được khắc lõm vào bề mặt kim lọai.

Khi in sẽ có 2 quá trình:
Mực (dạng lỏng) được cấp lên bề mặt khuôn in, dĩ nhiên mực cũng sẽ tràn vào các chỗ lõm của phần tử in, sau đó một thiết bị gọi là dao gạt sẽ gạt mực thừa ra khỏi bề mặt khuôn in, và khi ép in mực trong các chỗ lõm dưới áp lực in sẽ truyền sang bề mặt vật liệu.Khuôn in ống đồng có dạng trục kim lọai, làm bằng thép, bề mặt được mạ một lớp đồng mỏng, phần tử in sẽ được khắc lên bề mặt lớp đồng này nhờ axít hoặc hiện đại hơn là dùng máy khắc trục. Sau đó bề mặt lớp đồng lại được mạ một lớp crôm mỏng để bảo vệ nên có người lại nói đây là phương pháp in.. ống crôm chứ không phải in ống đồng.
Trục in bằng đồng
Máy khắc trục đang hoạt động
Hình vẽ mô tả cấu tạo 1 cụm in của máy in ống đồng (impression cylinder: trục ép in, stock: vật liệu, printing cylinder: trục in (khuôn in), ink fountain: bể chứa mực hay máng mực)
In ống đồng được ứng dụng trong ngành in bao bì màng nhựa, đơn cử như bao đựng OMO, Viso, bánh kẹo Bibica, hay cà phê Trung Nguyên…

4. In lụa:
In lụa là phương pháp in xuyên, khuôn in có cấu tạo là một tấm lưới (polyester hoặc kim loại) căng trên một khung chữ nhật làm bằng gỗ hoặc hợp kim nhôm. Khi in, người ta cho mực vào lòng khung, gạt qua bằng một lưỡi dao cao su. Dưới áp lực của dao gạt, mực sẽ xuyên qua các ô lưới và truyền (dính lên) bề mặt vật liệu bên dưới, tạo nên hình ảnh in.

5. In offset:
Đây là phương pháp in phổ biến nhất và cũng phương pháp in được nhắc đến nhiều nhất đối với những người làm design thiết kế. Nguyên lý của phương pháp in này đơn giản nhưng khó hình dung nếu chưa được tay sờ mắt thấy "hiện vật".In offset là phương pháp in theo nguyên lý in phẳng, tức là trên khuôn in hình ảnh, chữ viết và những vùng không in đều có độ cao bằng nhau. Khuôn in làm từ một tấm nhôm mỏng (khỏang 0.25mm), trên khuôn in, phần trắng (không in) có bề mặt là nhôm, còn phần tử in (hình ản, chữ viết) được cấu tạo từ một lọai nhựa đặc biệt gọi là nhựa diazô. Lớp nhựa này có tính chất hút dầu, đẩy nước, và mực in offset là lọai mực (có gốc) dầu. Trong quá trình in, trước tiên bề mặt khuôn in đuợc chà một lớp nước mỏng, lớp nước này sẽ dính ướt vào vùng không in (chính là lớp nhôm đó). Sau đó khuôn in mới được chà mực. Vì mực có gốc dầu nên nó không thể dính vào phần trắng trên khuôn in (đang dính nước) được, mà chỉ bắt dính lên phần tử in là nhựa diazo ưa dầu mà thôi. Chính vì vậy dù khuôn in phẳng lì nhưng khi chà mực, mực nó không chà... tùm lum lên bề mặt khuôn mà chỉ truyền đúng vào phần tử in tạo thành hình ảnh, chữ viết trên bề mặt khuôn in mà thôi. Và sau đó, khi ép in lên bề mặt vật liệu in sẽ cho ra hình ảnh cần in.
Hình chụp phóng to bề mặt khuôn in offset. Phần màu sẫm chính là hạt tram trên bản in, phần màu sáng (giống như bị rỗ) là phần bề mặt nhôm.
Hình minh họa một tấm bản in offset sau khi phơi bản, đang chạy ra khỏi máy hiện. Phần hình màu xanh bã đậu trên tấm bản in chính là màu của lớp nhựa diazô
Vì sao gọi là offset (offset = truyền qua): khi in bản in không ép trực tiếp lên giấy hay vật liệu in như những phương pháp in khác mà sẽ được ép lên bề mặt một tấm cao su, sau đó tấm cao su này mới được ép lên bề mặt giấy. Việc này nhằm tạo ra sự truyền mực tối ưu nhất (truyền từ bề mặt cứng --> mềm --> cứng).

t.h.c
Solvents & Chemicals

CHẤT TẨY SƠN

Dung môi tẩy sơn cơ bản hay chất cạo sơn là những dung môi dùng để cạo bỏ lớp sơn cũ. Chúng không phải là một hóa chất duy nhất mà là sự trộn lẫn của nhiều chất khác nhau, mỗi chất có một tác dụng riêng. Các thành phần hoạt hóa thường là một chất được gọi là metylen clorua. Một số sản pẩm có chứa các thành phần hoạt hóa khác với metylen clorua, nhưng chúng không hiệu quả lắm trong việc ăn mòn, làm giộp và gây tróc lớp sơn cũ.
Một số hóa chất khác trong chất tẩy sơn có tác dụng tăng nhanh quá trình làm bong, và làm chậm quá trình bay hơi của dung môi, và đóng vai trò như một tác nhân làm giày dung môi (giữ cho dung môi bay hơi chậm hơn).
Chất tẩy sơn tiêu biểu có hai loại, dạng lỏng và dạng nhũ tương. Nhìn chung thì dạng lỏng sẽ tẩy nhanh hơn. Dạng nhũ tương thì tẩy sạch hơn vì nó không bị nhỏ giọt và bám dính lâu hơn, nhất là trên những vật hình trụ hay khi làm việc với bề mặt thẳng đứng.
Thật khó để nói rằng bất cứ một chất hay hỗn hợp các chất có khả năng bám dính cao dùng để bóc lớp sơn cũ, nên phải được lựa chọn cẩn thận. Những dung môi hòa tan cơ bản sẽ tẩy nhanh hơn và không có tác dụng xấu lên bề mặt của gỗ, nhưng chúng có thể có hại đến sức khỏe con người vì vậy nên đọc kỹ hướng dẩn sử dụng của nhà sản xuất trước khi dùng.
Về cơ bản thì có một số điểm lưu ý về an toàn khi sử dụng chất tẩy sơn nhưng không thể thay thế được bản hướng dẫn của nhà sản xuất đối với từng sản phẩm, điều quan trọng là bạn phải đọc lưu ý được in trên nhãn của mỗi sản phẩm.
T-H-C. - http://www.thchemicals.blogspot.com/

Vai trò của các nguyên tố hóa học trong cơ thể


Vai trò của các nguyên tố hóa học trong cơ thể

Chúng ta được biết hơn 100 nguyên tố hoá học, trong cơ thể con người có nhiều nguyên tố hoá học, chúng có vai trò như thế nào đối với sự phát triển của con người? Sau đây là một vài nguyên tố và vai trò của chúng.

1. Natri (Na)
Natri là kim loại kiềm có rất nhiều và quan trọng trong cơ thể, Natri tồn tại trong cơ thể chủ yếu dưới dạng hòa hợp với clorua, bicacbonat và photphat, một phần kết hợp với axit hữu cơ và protein. Na còn tồn tại ở các gian bào và ở các dịch thể như: máu, bạch huyết… Na được thu nhận vào cơ thể chủ yếu dưới dang muối NaCl. Thường mỗi ngày mỗi người trưởng thành thì cần khoảng 4-5 gram Na tương ứng với 10-12,5 gram muối ăn được đưa vào cơ thể. Đưa nhiều muối Na vào cơ thể là không có lợi. Ở trẻ em trong trường hợp này thân nhiệt bị tăng lên cao người ta gọi là sốt muối. Na được thải ra ngoài theo nước tiểu. Na thải ra theo đường mồ hôi thì không nhiều. Tuy nhiên, khi nhiệt độ của môi trường tăng lên cao thì lượng Na sẽ mất đi theo mồ hôi là rất lớn. Vì vậy, ta nên sử dụng dung dịch NaCl cao hơn để giảm bớt sự bài tiết mồ hôi.

2. Kali (K)
Trong cơ thể, K tồn tại chủ yếu trong các bào và dưới dạng muối clorua và bicacbonat. Cơ là kho dự trữ K, khi thức ăn thiếu K, thì K dự trữ được lấy ra để sử dụng. Muối K thường có trong thức ăn thực vật. Hàm lượng K có cao nhất là trong các mô tuyến, mô thần kinh, mô xương. K được đưa và cơ thể hằng ngày khoảng 2-3 gram chủ yếu theo thức ăn. Trong khoai tây và thức ăn thực vật có nhiều K, lượng K trong máu giảm đi là do tác dụng của thuốc. K mà thải nhiều theo nước tiểu sẽ gây rối loạn các chức năng sinh lý của cơ tim. K có chức năng làm tăng hưng phấn của hệ thần kinh và hoạt động của nhiều hệ enzim.

3. Canxi (Ca)
Ca chiếm khoảng 2% khối lượng của cơ thể. Ca và P chiếm khoảng 65- 70% toàn bộ các chất khoáng của cơ thể. Ca có ảnh hưỏng đến nhiều phản ứng của các enzim trong cơ thể. Ca có vai trò rất quan trọng trong quá trình đông máu và trong hoạt động của hệ cơ và hệ thần kinh nói chung. Ca còn có vai trò quan trọng trong cấu tạo của hệ xương. Ca tồn tại trong cơ thể chủ yếu là dưới dạng muối cacbonat (CaCO3) và photphat (Ca3(PO4)2), một phần nhỏ dưới dạng kết hợp với Protein. Mỗi ngày một người lớn cần khoảng 0,6-0,8 gram Ca. Tuy vậy, lượng Ca có trong thức ăn phải lớn hơn nhiều, vì các muối Ca là rất khó hấp thu qua đường ruột. Do vậy, mỗi ngày trong thức ăn cần phải có khoảng 3-4 gram Ca. Đối với phụ nữ trong thời gian mang thai thì nhu cầu của thai là rất lớn, vì Ca sẽ tham gia vào cấo tạo của xương. Để Ca có thể tham gia vào cấu tạo của hệ xương thì cần phải có đủ một lượng photpho nhất định mà tỷ lệ tối ưu của Ca và P là 1:1,5. Tỷ lệ này có ở trong sữa. Hàm lượng của Ca của cơ thể là tăng theo độ tuổi. Ca thường có trong các loại rau (rau muống, mùng tơi, rau dền, rau ngót…) nhưng hàm lượng là không cao. Các loại thức ăn thuỷ sản có nhiều Ca hơn.

4. Photpho (P)
Photpho chiếm khoảng 1% khối lượng cơ thể. Photpho có các chức năng sinh lý như: cùng với Ca cấu tạo xương, răng, hoá hợp với protein, lipit và gluxit để tham gia cấu tạo tế bào và đặc biệt màng tế bào. Ngoài ra còn tham gia vào các cấu tạo của AND, ARN, ATP… Photpho còn tham gia vào quá trình photphorin hoá trong quá trình hóa học của sự co cơ. Photpho tồn tại trong cơ thể dưới dạng hợp chất vô cơ, với canxi trong hợp chất Ca3(PO4)2 để tham gia vào cấu tạo xương. Photpho được hấp thu trong cơ thể dưới dạng muối Na và K và sẽ được đào thải ra ngoài qua thận và ruột. Nhu cầu photpho hàng ngày của người trưởng thành là 1-2 gram. Phần lớn photpho vào cơ thể được phân bố ở mô xương và mô cơ, bột xương sau đó là bột thịt và bột cá…

5. Clo (Cl)
Clo trong cơ thể chủ yếu ở dạng muối NaCl và một phần ở dạng muối KCl. Cl còn có trong dịch vị ở dạng HCl. Cl được đưa vào cơ thể chủ yếu dưới dạng muối NaCl. Khi cơ thể nhận được nhiều muối ăn thì Cl sẽ được dự trữ dưới da. Cl tham gia vào quá trình cân bằng các ion giữa nội và ngoại bào. Nếu thiếu Cl con vật sẽ kém ăn và nếu thừa Cl thì có thể gây độc cho cơ thể. Bổ sung Cl cho cơ thể chủ yếu dưới dạng muối NaCl. Mỗi ngày mỗi người cần khoảng 10–12,5 gram NaCl…

6. Lưu huỳnh (S)
Lưu huỳnh chiếm khoảng 0,25% khối lượng cơ thể. S có trong cơ thể chủ yếu có trong các axit amin như: Sistein, metionin. S có tác dụng là để hình thành lông, tóc và móng. Sản phẩm trao đổi của S là sunfat có tác dụng trong việc giải độc. S được cung cấp một phần là do ở dạng hữu cơ nhất là protein cung cấp cho cơ thể.

7. Magie (Mg)
Mg chiếm khoảng 0,05% khối lượng cơ thể và tồn tại ở xương dưới dạng Mg3(PO4)2 có trong tất cả các tế bào của cơ thể. Mg có tác dụng sinh lý là ức chế các phản ứng thần kinh và cơ. Nếu trong thức ăn hằng ngày mà thiếu Mg thì cơ thể có thể bị mắc bệnh co giật. Mg còn cần cho các enzim trong quá trình trao đổi chất, thúc đẩy sự canxi hoá để tạo thành photphat canxi và magie trong xương và răng. Mg được cung cấp nhiều trong thức ăn thực vật, động vật.

8. Sắt (Fe)
Hàm lượng Fe trong cơ thể là rất ít, chiếm khoảng 0,004% được phân bố ở nhiều loại tế bào của cơ thể. Sắt là nguyên tố vi lượng tham gia vào cấu tạo thành phần Hemoglobin của hồng cầu, myoglobin của cơ vân và các sắc tố hô hấp ở mô bào và trong các enzim như: catalaz, peroxidaza… Fe là thành phần quan trọng của nhân tế bào. Cơ thể thiếu Fe sẽ bị thiếu máu nhất là phụ nữ có thai và trẻ em.Trong cơ thể Fe được hấp thu ở ống tiêu hoá dưới dạng vô cơ nhưng phần lớn dưới dạng hữu cơ với các chất dinh dưỡng của thức ăn. Nhu cầu hằng ngày của mỗi người là từ khoảng 10-30 miligram. Nguồn Fe có nhiều trong thịt, rau, quả, lòng đỏ trứng, đậu đũa, mận…

9. Đồng (Cu)
Đồng có trong tất cả các cơ quan trong cơ thể, nhưng nhiều nhất là ở gan. Đồng có nhiều chức năng sinh lý quan trọng chủ yếu cho sự phát triển của cơ thể như: thúc đẩy sự hấp thu và sử dụng sắt để tạo thành Hemoglobin của hồng cầu. Nếu thiếu đồng trao đổi sắt cũng sẽ bị ảnh hưởng, nên sẽ bị thiếu máu và sinh trưởng chậm… Đồng tham gia thành phần cấu tạo của nhiều loại enzim có liên quan chặt chẽ đến quá trình hô hấp của cơ thể. Đồng tham gia vào thành phần của sắc tố màu đen. Nếu thiếu đồng thì da sẽ bị nhợt nhạt, lông mất màu đen… Nhu cầu của cơ thể với đồng ít hơn sắt nhưng không thể thiếu đồng tới hoạt động của hệ thần kinh và các hoạt động khác của cơ thể…

10. Coban (Co)
Coban có chức năng là kích thích sự tạo máu ở tuỷ xương. Nếu thiếu Coban sẽ dẫn tới là thiếu vitamin B12 và dẫn đến thiếu máu ác tính, chán ăn suy nhược cơ thể…

11. Iot (I)
Hàm lượng Iot trong cơ thể là rất ít. Iot chủ yếu là trong tuyến giáp tràng của cơ thể. Iot được hấp thu vào cơ thể chủ yếu ở ruột non và màng nhầy của cơ quan hấp thu. Iot có chức năng sinh lý chủ yếu là tham gia vào cấu tạo hoocmon thyroxin của tuyến giáp trạng. Nếu cơ thể thiếu Iot có thể dẫn đến bệnh bướu cổ (nhược năng tuyến giáp)… Nguyên nhân của bệnh bướu cổ là do thiếu Iot trong thức ăn và nước uống hằng ngày. Vì vậy, cần phải bổ sung Iôt hằng ngày qua muối, rong biển, cá biển…

12. Magan (Mn)
Magan là chất có tác dụng kích thích của nhiều loại enzim trong cơ thể, có tác dụng đến sự sản sinh tế bào sinh dục, đến trao đổi chất Ca và P trong cấu tạo xương. Thức ăn cho trẻ em nếu thiếu Mn thì hàm lượng enzim phophotaza trong máu và xương sẽ bị giảm xuống nên ảnh hưởng đến cốt hoá của xương, biến dạng… Thiếu Mn còn có thể gây ra rối loạn về thần kinh như bại liệt, co giật…
Còn rất nhiều nguyên tố hoá học trong cơ thể con người, và vai trò của chúng khác nhau ở từng độ tuổi, hàm lượng các nguyên tố. Nhưng chúng có vai trò quan trọng trong quá trình sinh trưởng và phát triển của con người.

Nguon : Hoahocvui
http://www.thchemicals.blogspot.com/


SURFACTANT - CHẤT HOẠT ĐỘNG BỀ MẶT

Chất hoạt hóa bề mặt (tiếng Anh: Surfactant, Surface active agent) đó là một loại hóa chất mà phân tử của nó gồm hai thành phần: một đầu phân cực (ưa nước) và một đuôi không phân cực (kị nước).
+ Đặc điểm:
Chất hoạt hóa bề mặt được dùng để làm giảm sức căng bề mặt của một chất lỏng. Nếu có nhiều hơn hai chất lỏng không hòa tan thì chất hoạt hóa bề mặt làm tăng diện tích tiếp xúc giữa hai chất lỏng đó. Khi hòa chất hoạt hóa bề mặt vào trong một chất lỏng thì các phân tử của chất hoạt hóa bề mặt có xu hướng tạo đám (micelle, còn được dịch là mixen), nồng độ mà tại đó các phân tử bắt đầu tạo đám được gọi là nồng độ tạo đám tới hạn. Nếu chất lỏng là nước thì các phân tử sẽ chụm đuôi kị nước lại với nhau và quay đầu ưa nước ra tạo nên những hình dạng khác nhau như hình cầu (0 chiều), hình trụ (1 chiều), màng (2 chiều). Tính ưa, kị nước của một chất hoạt hóa bề mặt được đặc trưng bởi một thông số là độ cân bằng ưa kị nước (tiếng Anh: Hydrophilic Lipophilic Balance-HLB), giá trị này có thể từ 0 đến 40. HLB càng cao thì hóa chất càng dễ hòa tan trong nước, HLB càng thấp thì hóa chất càng dễ hòa tan trong các dung môi không phân cực như dầu.
+Phân loại:
Tùy theo tính chất mà chất hoạt hóa bề mặt được phân theo các loại khác nhau. Nếu xem theo tính chất điện của đầu phân cực của phân tử chất hoạt hóa bề mặt thì có thể phân chúng thành các loại sau:
**Chất hoạt hóa ion (tiếng Anh: ionic): khi bị phân cực thì đầu phân cực bị ion hóa.
**.Chất hoạt hóa dương: khi bị phân cực thì đầu phân cực mang điện dương, ví dụ: Cetyl trimêtylamôni brômua (CTAB).
**Chất hoạt hóa âm: khi bị phân cực thì đầu phân cực mang điện âm, ví dụ: bột giặt, axít béo.
**Chất hoạt hóa phi ion (tiếng Anh: non-ionnic): đầu phân cực không bị ion hóa, ví dụ: Ankyl poly(êtylen ôxít).
**Chất hoạt hóa lưỡng cực (tiếng Anh: zwitterionic): khi bị phân cực thì đầu phân cực có thể mang điện âm hoặc mang điện dương tùy vào pH của dung môi, ví dụ: Dodecyl đimêtylamin ôxít.
****Ứng dụng: Chất hoạt hóa bề mặt ứng dụng rất nhiều trong đời sống hàng ngày. Ứng dụng phổ biến nhất là bột giặt, sơn, dầu khí... http://www.thchemicals.blogspot.com/ ( Mr. W.CƯỜNG)
__________________

TAY NINH MOUNTAIN

TAY NINH MOUNTAIN
THC

TRÀ DƯ TỬU HẬU - CHUYỆN CƯỜI SƯU TẦM

Tiến sĩ triết học

Một cậu bé đề nghị bố giải thích cho cậu hiểu xem chính trị là gì. Ông bố nói : "Con hãy nhìn vào gia đình mình đây. Bố kiếm tiền và mang về nhà, vậy bố là Nhà tư bản. Mẹ quản lý số tiền này nên mẹ là Chính quyền. Bố mẹ chăm lo đến phúc lợi của con, cho con được hạnh phúc và bình yên nên con là Nhân dân. Chị giúp việc nhà ta là Giai cấp lao động còn cậu em còn quấn tã của con sẽ là Tương lai đất nước. Con đã hiểu chưa?" Cậu bé hãy còn băn khoăn nhưng trước tiên muốn đi ngủ cái đã.

Buổi đêm cậu bé tỉnh dậy vì chú em đã ị ra tã lót và đang kêu gào. Cậu tiến đến phòng ngủ của bố mẹ, gõ cửa nhưng mẹ đang ngủ rất say nên không nghe tiếng. Cậu bèn đi đến phòng của chị giúp việc và nhìn thấy bố đang vật nhau với chị ta trên giường. Cả hai đều mải mê nên không nghe thấy tiếng gõ cửa. Cậu lại đi về phòng và ngủ tiếp ...

Sáng hôm sau ông bố hỏi con trai xem nó đã hiểu thế nào là chính trị chưa và yêu cầu tự diễn giải lại. Cậu bé trả lời : "Vâng, bây giờ thì con đã hiểu. Nhà tư bản đè đầu cưỡi cổ Giai cấp lao động trong khi Chính quyền ngủ say không biết gì. Nhân dân hoàn toàn không được đếm xỉa đến và Tương lai thì thối hoắc



http://www.thchemicals.blogspot.com/

TOP 500 Doanh nghiệp Doanh số cao trong năm 2008

Bảng xếp hạng TOP 500 doanh nghiệp hàng đầu về doanh thu năm 2008 do VietNamNet Report bình chọn. Công ty Hoá chất SAPA - http://sapacovn.com vị trí 267 / 500 Doanh Nghiệp hàng đầu tại Việt nam http://vnr500.com.vn/vn/xephang/xephang2008/297/index.aspx , Và vị trí số 1 về hoá chất công nghiệp: http://vnr500.com.vn/vn/danhmucan/324/index.aspx Các bạn Doanh nghiệp quan tâm về CHEMICALS hãy cùng chia sẽ với SAPA CHEMICALS Company (Mr. W.Cường – 0909.919.331)